Ingen svar hos Kirkens SOS

Written by on 15. november 2018

BÅTSFJORD: Tommy Nilsen holder på med planlegging av Radio Nord Norges julesending lille julaften, og har i den forbindelse kontaktet Kirkens SOS for å videreformidle informasjon om tjenesten til våre lyttere og lesere. Å få svar skulle imidlertid vise seg vanskelig.

Nettsiden til Kirkens SOS

Kirkens SOS telefon er en tjeneste man kan ringe til når man føler at livet ikke strekker til. Dessverre er det for mange en høy terskel for å ringe inn. Noen sier de må mote seg opp over en lengre periode, men når man kommer dit at man har mot nok, og endelig ringer, har flere opplevd at ingen tar telefonen i andre enden. Hva er grunnen til det? Radio Nord Norge forsøkte tidligere denne uken å få kontakt med Kirkens SOS i forbindelse med en reportasje vi lager om juletradisjoner der familier samles. Det er ikke alle som har det like greit på denne tiden av året. Kirkens SOS er en “hotline” du kan ringe for å prate med noen som lytter. Under vårt forsøk på å få noen i organisasjonen i tale, ble vi møtt med summetone og ingen svar. Etter flere forsøk på å nå administrasjonen, prøvde vi å ringe direkte til tjenestenummeret, 22 40 00 40. Her skulle det også vise seg vanskelig å få svar. Hele 75 minutter tok det før noen endelig løftet røret i andre enden. Mitt første spørsmål til damen i andre enden var: Skal det virkelig ta så lang tid å få svar på en slik tjeneste?

 

Etterhvert fikk vi kontakt med Leif Jarle Theis, Generalsekretær i Kirkens SOS. Etter at Radio Nord Norge hadde lagt frem sine spørsmål, var han helt enig om at det ikke var tilstrekkelig det som hadde skjedd. I en kommentar svarer han: “Kirkens SOS ser at det må større ressurser til for å kunne jobbe mere offensivt. Vi har i dag ca 1000 frivillige som jobber, men vi ser at vi trenger flere som kan være til stede under de mest kritiske tidspunktene.” Han sier videre at på det tidspunktet vi forsøkte å ta kontakt, hadde de god bemanning på linjene, og kunne ikke forstå hvorfor vi da ikke fikk svar.

Kirkens SOS sier til Radio Nord Norge at de jobber hver eneste dag med å få ressurser til dette med rekruttering.
– De som jobber frivillig for å hjelpe andre mennesker gjør en fantastisk jobb, men det er vanskelig å jobbe så tett når midlene ikke strekker til. Vi har kontor over hele landet, og vi ser at det er mange som kontakter oss. Det skal ikke ta så lang tid å få svar, og vi håper at de som ønsker å kontakte vår SOS telefon ikke legger på, men har tålmodighet til å vente på svar da det i perioder kan være stor pågang. Theis viser også til meldingstjeneste, der han  garanterer respons innen 24 timer, og drar også frem at de har en chat-løsning. Chatten er bemannet innenfor bestemte tidspunkt, dere finner all informasjon på vår hjemmeside kirkens-sos.no.


Reader's opinions

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Current track
TITLE
ARTIST

Background