-Sentralisering fører til flere trafikkulykker

Av den 12. mai 2019

– Hvis dere er ærlige på at dere faktisk gjør dette for å øke trafikksikkerheten så er dere på villspor. Men det kan godt hende at dere isolert sett sparer noen kroner, og ikke minst blidgjør noen politikere, de som evig ønsker sentralisering og effektivisering, enten det er skole, helse, politi eller veg.

Dette sier Videke Østlid Kanestrøm i en kommentar til foreslått strukturendring av Vegvesenets Trafikkstasjoner.
Kanestrøm arbeider med trafikksikkerhet og er ikke overbevist om at de nye løsningene er noe annet enn et forsøk på sentralisering.

-Gratulerer med digitaliseringen, den har helt sikkert forenklet mye for mange. Bare husk at hele befolkningen ikke er digitalisert ennå, og at dere har et ansvar for at ingen ekskluderes. Når Olga på 84 skal fornye førerkortet, kan det ikke forventes at hun har verken pc eller Bank-ID. Nå får hun kanskje 3-4 timers reiseveg for å komme seg til en betjent trafikkstasjon. Er ikke overbevist om at trafikksikkerheten øker ved at hun legger ut på denne reisen.

Les også: Nå vil staten legge ned og nedbemannen fødetilbudene

(FOTO:Nina Haraldsø)Det har vært en jevn nedgang i spebarnsdødelighet i Norge. Nord-Norge gikk fra landets høyeste dødlighet i 2000, til laveste i 2016, nå ønsker staten sentralisering og nedbemanning. Det har utløst protestaksjonen “Bunadsgeriljaen”.

Kanstrøm er også engasjert i bunadsgeriljaen og ser flere utfordringer med sentraliseringspolitikken, også i større sammenheng. Hun mener økt sentralisering gir økt transportbehov. Økt trafikkmengde gir høyere risiko og flere trafikkulykker. For ikke å snakke om større miljøbelastning.

(FOTO:RNN)Økt trafikkmengde gir høyere risiko og flere trafikkulykker. For ikke å snakke om større miljøbelastning.

Lokale oppkjøringsmuligheter
– Mathias på 15 år skal kjøre opp på lett mc. Han bor slik til at det ikke går buss, og førerkortet skal hjelpe både ham og familien i hverdagens logistikk. Trening, skole og sommerjobb og den slags. Dessverre sliter Mathias med dysleksi, så han må ha tilrettelagt teoriprøve. Nærmeste tilbud om dette er langt unna. Så langt at han ikke kan reise dit alene, og far må ta seg fri fra jobb en hel dag for å bli med ham dit.

Mathias har en god trafikkskole i nærheten der han bor, og tenker at det er smart å få opplæringen i samme område som han faktisk skal kjøre i senere. Da blir det heller ikke så mye fravær på skolen, lærerne er nemlig blitt strenge på dette etter at 10 % fraværsgrense ble innført. Men vent, kjørelæreren hans forteller at han faktisk ikke kan kjøre opp hjemme, det kjøres ikke lenger mc-prøver på den lokale trafikkstasjonen. Når han allikevel må kjøre opp i en vilt fremmed by, er det kanskje like greit å ta opplæring og øve der også?

Les også: Mener det ikke bor eller ferdes folk i Midt-Finnmark

-Det snakkes varmt om at opplæring må starte tidlig, det er viktig med mye og riktig mengdetrening, for å redusere ulykkesrisikoen etter at førerkortet er ervervet. Det stemmer beviselig. For Mathias endte det opp i et to ukers såkalt «intensivkurs» i sommerferien. Førerkort ble det dessverre ikke. Dette på grunn av sikker ID. Han klarte ikke å gi den digitale fullmakten til trafikkskolen for å bestille førerprøve. En 15-åring har verken nettbank eller Bank-ID, og det var ikke lett å skaffe over natten. Banken krevde nemlig personlig oppmøte i banken fra begge foreldre, og Mathias var på kurs i en helt annen by! Sommeren var gått, sesongen gikk mot slutten, og det var ikke lenger ledige førerprøver til Mathias da Bank-ID var fikset.
Joda, vi kommer vel sånn sett et steg nærmere 0-visjonen hvis det utstedes færre førerkort. Bare ikke sikker på at Mathias og familien er helt enig…

-Dere snakker om rettferdighet, og likt tilbud til alle? I disse bunadsgerilja-tider har jeg lyst til å påpeke at resten av folket har innsett at det hjelper fint lite med et godt tilbud, hvis det timevis unna. Det finnes ikke rettferdig at en som trenger tilrettelagt prøve må reise en hel dag, mens kompisen kan gjøre det lokalt. Dere raserer valgfriheten til en masse mennesker! Å kjøre opp på lastebil er dyrt nok om det ikke skal dekkes transport og hotell i ukevis i tillegg. Hvor er rettferdigheten til de mange hundre trafikkskolene rundt om når de plutselig over natten ikke lenger kan opprettholde tilbudene sine?

Å tru at kvaliteten skal bli bedre ved å kutte ned på antall trafikkstasjoner er det samme som å tru på julenissen (Han finnes faktisk ikke) De flinkeste fagfolkene deres blir dessverre ikke med på flyttelasset, de får seg annen jobb på hjemplassen. Hvis dere intervjuer hele sensorkorpset deres, er det neppe mange som hopper i taket av glede for å få en arbeidssituasjon hvor de må reise land og strand for å kjøre prøver på stadig nye plasser. Det blir som å være en evig vikar, og alle veit at vikaren ikke har forutsetning til å yte like godt som den faste arbeideren.

Men ja, det er forferdelig med trafikkulykker. Hver alvorlige trafikkulykke er èn for mye for dem det rammer. Som dere sier er tallet heldigvis synkende for de fleste kjøretøygrupper, faktisk aldri vært bedre relativt sett. Når det gjelder de rundt 20 som omkommer på mc i året, må dere være modige nok til å se på hvem som skuler seg bak tallene. En stor andel er europeiske turister på ferie i Norge. Godt voksne. De har verken kjørt opp eller fått opplæring i Norge. Andre har ikke engang førerkort. Samme mønster finner vi nok på tungbil-ulykkene også, bortsett fra at de er på dårlig betalt jobb, og ikke ferie.

 


Reader's opinions

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Current track
TITLE
ARTIST

Background